Slibuje překvápka a banality a přináší zázraky

přinášíme Vám úvodník z Překvápkek a banalit Zory Šimůnkové, který pro knížku připravila Jana Franče Jirásková

Název povídkové sbírky Zory Šimůnkové nám slibuje překvápka a banality. Ti, kteří autorku alespoň trochu znají, právem očekávají také určitou lehkost, laskavý humor a nečekané pointy. Tato knížka ale obsahuje mnohem víc. Je o objevování zázraků ve všedním životě. O zjištění, že mohou být na každém kroku, jsme-li ochotni či schopni je vidět.

Ony zázraky se neskrývají pouze za postavy andělů – se kterými se zde zcela přirozeně setkáváme – ale zprostředkovávají nám je i obyčejní lidé, ďáblové, znamení, Bůh nebo kočky. („Pokud má povídka fungovat, dej tam kočku,“ říkala mi jednou Zorka.)

Ale hlavně pochopitelně láska, kterou autorka řadí v zázracích života na první místo. Ne nutně láska opětovaná, ne nutně kýčovitě romantická. Láska jako hybná síla všeho. Láska jako cosi, co se odehrává mimochodem – na pozadí odevzdanosti se osudu a čekání na špinavou tramvaj. Láska jako vzpomínka na lepší časy. Jako nevinný špás. Na inzerát. Až za hrob.

„Můžeš udělat něco dobrého pro svět,“ sděluje anděl Maruně v první povídce. Mám podezření, že tento moment je absolutně autobiografický. Že podobně oslovil Zorku, třeba když usedala s miskou gulášové polévky v bufetu. Vystoupil zpoza sloupu a na úvod se podivil, proč si k ní nevzala dva rohlíky, když má takový hlad. Věřím, že Zorka – podobně jako Maruna v povídce – zauvažovala, jestli na to vůbec bude mít kdy. A pak čekala na znamení. Touhu psát měla v genech, úplně stejně jako touhu po lidech. Pořádala literární soutěže, autorská čtení s hudebním doprovodem a setkávání. Seznam těch akcí by byl nekonečný. Stejně jako seznam autorů, které Zora povzbudila v jejich psaní a prezentování se na veřejnosti. Pro literaturu Zora vykonala skutečně mnoho dobrého a tím bychom se mohli šikovně vrátit k andělovi a odškrtnout si, že nabídky plně využila.

Literatura ale byla pouhým nástrojem k vykonání toho skutečného dobra pro svět. Každému, kdo se jí mihl životem, přála malé i velké zázraky a spojovala lidi. Naučila je prožívat smutky, milovat kočky, trpaslíky a absint. A deprese mít jenom přiměřené.

(Vzkaz pro všechny, kteří se díky Zorce znají: ozvěme se občas jeden druhému. Zorka by měla radost.)

S láskou Jana

Poslední knihu Zory Šimůnkové vydá nakladatelství CrowdPress a jeho čtenáři

Komunitní nakladatelství CrowdPress rozjíždí další sbírku na knížku, kterou vydají sami čtenáři – tentokrát jako poctu básnířce, prozaičce a zásadní postavě literárního dění  Zoře Šimůnkové.

Sbírka povídek s laskavým humorem Překvápka a banality by měla vyjít na jaře – rok od autorčina úmrtí. „Zora nás opustila v dubnu 2021. Chtěli bychom, aby i tyto její povídky plné vtipu a nadhledu vyšly,“ přibližuje Jakub Jelínek, zakladatel CrowdPressu.

Kromě ohlasu čtenářské komunity, která z připravovaných knížek vybírá, kterou z nich společně vydá, k rozhodnutí přispěli sami členové nakladatelského týmu. “Se Zorou jsme se znali z literárních večerů, které pořádala. I když už u vydání Překvápek nemůže být, rozhodli jsme se, že budou čtvrtou knihou, kterou pustíme do světa,“ říká Jelínek.

Překvápka a banality tak navážou na úspěch předchozí fantasy novely Divné knížky Jany Baudyšové, retro sci-fi Tam nahoře ovce nejsou Edy Vlasáka a audioknihy Povídejme, si děti! Josefa Čapka, kterou namluvila Bára Milotová.

Ukázky z připravované knihy si můžete poslechnout a jejím spolunakladatelem se stát na webové stránce www.prekvapka.cz.

Zora Šimůnková (1965 – 2021) – básnířka, prozaička a organizátorka literárních akcí Literární Vysočina, Den poezie a Večer přiměřených depresí. Autorka knížek Ten sprosťák a jiné povídky (Protis 2006), Láska je zdravá (spolu s V. Babničem, České Budějovice 2006), Hospodská byla ideální manžel (spolu s V. Francem, 2009).

Nakladatelství CrowdPress – myšlenka CrowdPressu se zrodila jako způsob, jak zbavit autory přímé závislosti na nakladatelích-investorech a monopolních distribučních řetězcích, a jak je namísto toho spojit přímo s jejich čtenáři. „Vzešla z širší úvahy na téma, s čí podporou má vznikat svobodná kultura – věřím, že odpověď zní: s podporou svého publika,“ říká Jelínek. 

Odkaz na tiskový balíček: https://bit.ly/Prekvapka_TiskovyBalicek

Půlrok s rozepsanými knížkami

Ozýváme se po dlouhé odmlce na našem / Vašem blogu s novinkami, co se za poslední rok odehrálo kolem CrowdPressu. Většinou se bilancuje na konci roku, nicméně s nastávající situací asi všichni doufáme, že rok „dvou dvacítek“ už bude za námi, tak třeba nám to rychleji uteče… Co se tedy v CP odehrálo, odehrává a odehrávat bude?

První novinkou je, že se částečně změnilo obsazení CrowdPressu. Přibyl jsem já. A kdo jsem já? Jsem Vladimír a do projektu jsem se zapojil, protože mě zaujaly ideje CP:

  • vydávat knihy za pomoci čtenářů, a tím jim dávat prostor ovlivňovat, jaká kniha vyjde. Já osobně v tom vidím i jakousi edukaci angažovanosti a také možnost povýšit čtenáře do role hybatelů literárním trhem
  • autoři mají možnost vydávat knihy netradiční formou (myšleno mimo klasická nakladatelství), být v užším kontaktu s čtenáři a mít také sami pro sebe určitý druh feedbacku po stránce kvality.

S Fankym se známe asi 2 roky, vlastně z doby, kdy pracoval na vydání Tam nahoře ovce nejsou. Projekt mě již v té době zaujal, ale nenapadlo by mě, že bych se na něm jednou mohl podílet. S postupem času jsem však k tomu dozrál – chtěl jsem se zaměřit na něco jiného, než doposud a vytvářet něco uměleckého. A jelikož neumím kreslit, ve výsledku ani psát a jako hudebníka by mě nejspíš brzo ukamenovali, nezbývalo mi nic jiného, než se spolupodílet na vydávání knih. První kolo námluv s CrowdPressem však dopadlo neúspěšně. Fanky se k projektu nechtěl vrátit do té doby, než bude mít přišité všechny knoflíky na džínech….

K myšlence CrowdPressu jsme se vrátili začátkem roku. Knoflíky byly na svém místě, takže jsme do toho mohli nastoupit s plným elánem, to jsme však nevěděli, co nás tento rok ještě čeká….

Stejně jako všechny, i nás zasáhla koronavirová krize. Měli jsme v plánu uskutečnit tzv. BookLeaky – večery autorského čtení, kde by jednotliví autoři představovali svá rozepsaná díla, která chtějí vydat pomocí crowdfundingu, čtenářům. Avšak tři hodiny před začátkem akce jsme ji museli zrušit, kvůli opatřením vlády. Celý koncept jsme museli z minuty na minutu překopat a přesunout ho do virtuálního prostoru s otazníkem nad hlavou na jak dlouho. BookLeaky se konaly pomocí live streamu, kdy autoři vysílali ze svých příbytků, s uvolňováním opatření jsme již mohli alespoň vysílat s nimi z mnohem příjemnějších prostředí, než jsou čtyři zdi pokoje.

Po uvolnění opatření jsme v červnu v pražské Klubovně uspořádali fyzický BookLeak, a to za poměrně velké účasti, která nás dostatečně nakopla. To byla dostatečná motivace vymýšlet, co dál.

Prázdniny byly ve znamení malých festivalů, tudíž i my jsme vyrazili na tři z nich: Meziprostor, Stone Smoker Festival a festival Boskovice, kde jsme vystavovali kapitoly z rozepsaných knížek a sbírali zpětnou vazbu od účastníků. Měli jsme jich poměrně dost, takže se nám pomalu ale jistě rýsuje, jaká kniha bude vydána v příštím roce v květnu… Bohužel i tento podzim se dost festivalů zrušilo, ale to nám nemůže zkazit naše nadšení, jak to vše, co jsme vymysleli doposud vyšlo a že to mělo poměrnou odezvu…

Jak to nyní s CrowdPressem vypadá?

Momentálně máme 10 děl, na které sbíráme podporu. Všechny si mohou čtenáři prolistovat na stránkách CrowdPress.cz. Jakmile bude situace příznivější, chystáme ukázky vystavit do veřejného prostoru. Začátkem roku jeden z projektů poputuje do další části, a to do sbírání finanční podpory, a v květnu příštího roku přistane podporovatelům kniha v poštovních schránkách.

Pokud jste ve čtení tohoto postu došli až sem a máte nějaké dotazy či nápady, anebo byste se chtěli zapojit do projektu (ať už jako autor nebo jinou formou), pište na crowdpress@crowdpress.cz.


Dej vzniknout knížce

Díky Tvému názoru vybereme další knížku, kterou na jaře 2021 společně vydáme.

zaujala
tu
chci
podpořím
i více

Minulé noci je soubor krátkých povídek, které začínají slovy Minulé noci. Je to pocta Williamu Saroyanovi, nocím na zemi a lidem, kteří jimi procházejí mezi dny. Jedná se o odlišné příběhy různých vypravěček a vypravěčů, příběhy různých končin, konců, emocí a stavů.

První ochutnávka Druhá ochutnávka Více o knížce

Noemi, též známá jako Elektra730, píše od deseti let. Zabývala se povídkami a skládáním písní a textů, ale básnění nakonec zvítězilo. Na hudebním gymnáziu byla pozvána k poezii četbou Préverta, Appolinaira, Seiferta, Jáchyma a Filipa Topola, Pavla Zajíčka… Slyšet číst jste ji mohli hlavně v čítárně Black Book

Sbírka Náhorní Karabach obsahuje texty z let 2018-2019.
Její poezie je inspirovaná Prahou, přáteli, nadějí, láskou a dospíváním skrze chyby.

První ochutnávka Více o knížce

Příběh o hrobníkovi, který měl vždycky dost odvahy rozhodovat o smrti druhých. Když měl hrobník rozhodnout o životě druhých, nedokázal to. Musela přijít Alice. Odehrává se v Osipu, což je město někde ve východní Evropě, v Bianku, což je také město někde ve východní Evropě, a ve vlaku, který obě města spojuje.

První ochutnávka Druhá ochutnávka Více o knížce

„Na počátku bylo slovo. Teď už jen zbylo zjistit, co všechno toto slovo může znamenat, co na něj lze navěsit. A jde toho hodně. O čem má člověk psát? Ideálně o tom, co dobře zná a co má rád (anebo nemá). Já se znám výhradně s divnými lidmi, rád chodím do hospod a na muziku. Naopak cirkusy nesnáším už od mala. Od toho všeho v Hovnotřeších něco najdete. Lze však najít mnohem, mnohem víc. Vzhledem k tomu, že od vzniku této práce uběhla více než dekáda, zůstávají některé motivy těžko zařaditelné i pro mě jako autora. Tím se dostávám téměř na roveň čtenářům a mohu tak sám sebe překvapovat vlastním vyprávěním.“

První ochutnávka Více o knížce

Je malá, ale je toho v ní víc než leckde jinde. Obrázky. A vejde se akorát do kapsy. Ačkoli snad místy postrádá děj, romantického mladého muže tam napínavě a nečekaně spolknou studené cizí končiny, je mu najednou hrozná kosa, po letech už tolik ne, a tak to jde, jde to. No a pak se vrací zpět, holky, pívo, knedlíky, tyvole nazdár, jenže ouha, zatím uteklo tisíc let a děd Mráz a jeho hordy útočí… jak to asi dopadne?

První ochutnávka Druhá ochutnávka Více o knížce

Společnost závěru 20. století překlenula existenciální krizi vynálezem, o němž nikdo neví, jak funguje.
Robin Kašperský je mezinárodní společností vyslán, aby vypátral příčiny nehody, jež, zdá se, zůstávají pro smrtelníky neuchopitelné. Vypořádává se nejen s náročným úkolem, který jej zavede do promočených Benátek i vídeňského pajzlu, ale také s vlastní minulostí a Hugem – vrátným s originální intonací, který s vyšetřováním pomáhá – nebo snad ne? A kdo jsou ti kolem nás? Co zůstává, je pouhá nepravděpodobnost.

První ochutnávka Druhá ochutnávka Více o knížce

Píše se rok přibližně 40 000, nebesa křižují radikálně relativistické Neckerovy krychle. Většinu materiálu planety Země se podařilo uspat, přichází věk svobody.

Ale to není důležité.

Uprostřed světa stojí hrad. Z toho hradu vede pět stejných cest na pět stejných světových stran. Na koncích těch stejných cest stojí pět naprosto identických měst. Na hradě bydlí král a jeho pět naprosto identických synů. Tito identičtí princové se vydávají v tentýž okamžik na zkušenou, každý do jednoho z pěti identických měst. Každý z identických bratrů má za úkol ve svém identickém městě unikátním způsobem naprosto spektakulárně selhat.

První ochutnávka Více o knížce

Kniha se zamýšlí nad fenoménem života na Zemi, popisuje a rozebírá podmínky a předpoklady, které musely být splněny, aby se na Zemi mohl vyvinout život tak, jak jej známe. Zabývá se vznikem a vývojem vesmíru, sluneční soustavy, Země a života a fenoménem vědomí. Kardiolog Jan Beneš se rozhodl nastudovat, jak nepravděpodobný život je, a z jeho pátrání se brzy zrodila knížka.

První ochutnávka Více o knížce

aleko v moři je řada ostrůvků a každý je malým světem – odráží osobnost zvířátka, které na něm žije. Želvin domeček je krásně uspořádaný a plný voňavých koláčů, na medvědově ostrově najdeme vysoký maják, ze kterého dohlédne až za obzor moře. Během dobrodružství, které zažívají, občas rozdíly vyplynou na povrch: Želva nedokáže pochopit, proč si Tučňák nemůže svůj ostrůvek trochu víc uklidit, pejsek zase, proč se Kočička tolik bojí vody, a Myš… tu nechápe snad nikdo. Nakonec se jim ale vždy podaří drobné neshody překonat. Ostrůvky v sobě nezapřou původ v dětské imaginaci: dětským čtenářům ponechávají prostor vybrat si svého hrdinu a vlastní představivostí jeho ostrůvek i příběh dotvářet.

První ochutnávka Více o knížce

Metalové město je první ucelený výběr poezie Karla Brauna. Uzavírá jím celou dekádu své literární tvorby. Texty jsou to především lyrické s prvky surrealismu. Autor se snaží čtenáře alespoň na okamžik zavést do svého pokřiveného světa. Ten se totiž vyznačuje podivnou směsí erotiky, násilí, ironie a především rezignace na jakoukoli víru v transcendenci. Vítejte ve světě, kde je vše dovoleno, ale platí se věčným zatracením.

První ochutnávka Více o knížce



Tvůj e-mail:

Na něj Ti dáme vědět, vypukne-li sbírka na Tebou vybrané knížky. Děkujeme ♥


„Vraťte dětem fantazii“, nabádá rodiče herečka Bára Milotová, autorka literárního projektu AUDIO DĚTEM

TISKOVÁ ZPRÁVA / 7. 11. 2018

„Koukej poslouchat!“, vyzývá děti hravá kampaň herečky Báry Milotové a komunitního nakladatelství Crowdpress. Klade si za cíl ukázat dětem cestu z virtuálního světa zpět k mluvenému slovu, spontánní hře a fantazii prostřednictvím nové aplikace AUDIO DĚTEM. Jako první audioknihu namluvila herečka pohádky Josefa Čapka Povídejme si, děti! Audiokniha vychází spolu s výtvarnou sadou s původními Čapkovými obrázky. Ve sbírce na vznik AUDIO DĚTEM, kterou Crowdpress organizuje na serveru Hithit, ji mohou rodiče objednávat už nyní na audiodetem.cz.

 

Aplikace AUDIO DĚTEM, ve které rodiče a děti najdou dětskou poezii i audioknihy, logopedické říkanky, pohádky, ale i pohybová cvičení, právě startuje svou crowdfundingovou kampaň na portálu Hithit. První audioknihou bude vyprávění Josefa Čapka Povídejme si, děti!Všechny děti znají Čapkova Pejska a kočičku. Ale tuhle knížku jsem objevila úplně náhodou v malé knihovně v autobusové zastávce, je moc milá, nadčasová a je škoda, že ji lidé skoro neznají,“ vysvětluje Milotová, kterou si diváci mohou pamatovat z filmu Pouta, seriálu Terapie, nebo z divadla Reduta a Činoherního klubu. Se svými kolegy chystá také výtvarné aktivity, ve kterých se děti mohou realizovat při poslechu. Čtení doprovází hudba Zdeňka Krále, kterého malí posluchači znají z Hýbánek na Déčku České televize.

 

Chtěla jsem svým dětem pustit audiopohádku, ale zjistila jsem, že na internetu je kvalitního mluveného slova pro děti hrozně málo,“ vysvětluje herečka, jak se zrodil nápad založit poslechovou platformu. „Přitom děti poslech milují, rozvíjí jejich fantazii nesrovnatelně více, než když jim dáte do ruky tablet… My jsme jako malí moc rádi poslouchali, ať už pohádky v rádiu nebo na gramofonových deskách a při poslouchání jsme si často hráli,“ dodává.

 

Ve sbírce na vznik aplikace AUDIO DĚTEM, kterou Crowdpress organizuje na serveru Hithit, mohou rodiče audioknihu Povídejme si, děti! objednávat do 5. 12. Více na www.audiodetem.cz.

Ponožky na Mars! Raketový start českého retro sci-fi

TISKOVÁ ZPRÁVA / 21. května 2018

Na vznik knížky Tam nahoře ovce nejsou Edy Vlasáka vybrali čtenáři hned v prvním týdnu crowdfundingové sbírky na portálu HitHit.com více než dvě třetiny potřebných prostředků. „Retro sci-fi“ o Čechovi letícím na Mars je pilotním projektem vznikajícího komunitního nakladatelství Crowdpress, kde mají knížky vydávat sami čtenáři.

Novelu o postarším Čechovi Lukášovi, který veze prvním kolonistům Marsu vlněné ponožky, se chystají v červenci vydat autorovi synové. Nezůstanou však u ní. Nakladatelství CrowdPress mottem „knížky vydané čtenáři“ slibuje čtenářům možnost rozhodnout o osudu literárních novinek už v předprodeji a dostat se na jejich stránky jako spolunakladatelé.

Sbírka na HitHit.com odstartovala minulou neděli na veletrhu Svět knihy a potrvá do 27.6. 2018, už první den ale dosáhla 36% částky potřebné k vydání a po týdnu sbírky je již na dvou třetinách.

„Komunitní nakladatelství jsem plánoval už přes dva roky a nebýt toho, že taťka po sobotních ránech v tajnosti dal dohromady tenhle krásný příběh, čekalo by na svou chvíli možná ještě dalších pár let“, líčí překvapení autorův syn Jakub Jelínek.

Knížka, jejíž pohled na budoucnost přirovnal kritik Richard Erml ve své recenzi k „ikonické Marťanské kronice Raye Bradburyho“, zaujme nejen příznivce žánru sci-fi. Autor jako pamětník komunistického režimu v tehdejším Československu nenásilně a s životním nadhledem propojil dějovou linii knížky odehrávající se v marsijské komunitě se vzpomínkami na totalitní minulost. Nejen díky tomu příběh probouzí otázky o naději jak člověka, tak celého lidstva začít jednou zase nanovo.

Obálku a ilustrace, které knížku provází, vytvořil příběhu na míru metodou digitální malby výtvarník Jakub Řídký.

Nová česká retro sci-fi zaujme čtenáře všech žánrů

TISKOVÁ ZPRÁVA / 17. května 2018

Česká sci-fi literatura se v červenci může těšit na přírůstek v podobě novely z pera českého debutujícího autora Edy Vlasáka Tam nahoře ovce nejsou.

Knížka, jejíž pohled na budoucnost přirovnal Richard Erml ve své recenzi k „ikonické Marťanské kronice Raye Bradburyho“, zaujme nejen příznivce žánru sci-fi. Poutavý a svižný příběh o cestě jednoho z posledních osadníků na Mars a životě marťanské komunity pobaví a zaujme.

Autor jako pamětník komunistického režimu v tehdejším Československu nenásilně a s životním nadhledem propojil dějovou linii knížky odehrávající se v budoucnosti se vzpomínkami na totalitní minulost a umožňuje tak čtenáři pochopit pohnutky hlavního hrdiny Lukáše.

Přestože je knížka psaná lehkým, čtivým stylem, dokázal autor poskytnout čtenáři řadu otázek k zamyšlení, mimo jiné nad vlastním životem a místem ve společnosti.

Knížka Tam nahoře ovce nejsou byla za účasti autora představena veřejnosti na letošním veletrhu Svět knihy, kde vzbudila velký zájem.

Autorem obálky a digitálních maleb, které knížku doprovází, je výtvarník Jakub Řídký.

Novela vyjde jako pilotní projekt komunitního nakladatelství CrowdPress. Na její vznik mohou mít přímý vliv sami čtenáři, a to prostřednictvím crowdfundingové sbírky na ponozkynamars.cz, která potrvá do 27. června 2018

 

Nakladatelství CrowdPress
Jakub Jelínek
Zádušní 600
Kladno 272 01
https://www.crowdpress.cz

Mediální zastoupení
Markéta Aulová
E-mail: marketaaulova@crowdpress.cz
Tel.: +420 724 168 456

Jak to funguje s knížkami v ČR

Moje maminka (je to tak, jsme tak trochu spisovatelská rodina) píše velmi oblíbené knížky pro děti – dětské knížky jsou obecně ty nejoblíbenější a nejkupovanější. Nicméně jakkoliv se jejím prvním knížkám skvěle dařilo, nebylo naprosto myslitelné, že by psaním mohla živit sebe nebo dokonce nás. Pohybuji se v literárních kruzích už nějaký čas a můžu bezpečně říci, že to není vůbec nic neobvyklého. Spousta umělců je obecně celkem smířeno s tím, že vydělat si musí jinak.

Kolik stojí kniha

Takový autor ze začátku posílá svůj rukopis po nakladatelstvích a dlouho čeká, než si na něj někdo najde čas. Když pak dostane či nedostane nabídku, může to ještě zkusit o dům dál.

nakladatelství

Když se nenechá napálit tím, že práva na knížku rovnou prodá, dostane v podmínkách určité procento. Otázka je pak, jaké, ale také z čeho. V ideálním případě z maloobchodní ceny knížky, ale ta klidně může být ponížena o daně a sazbu distributora. To může být i více než poloviční rozdíl. Dělal jsem si malý průzkum a ve výsledku z ceny, za kterou se knížka prodává dostane autor 5 až 12%. Tedy pokud obsah knížky tvoří sám. Pokud dostal smlouvu na onu horní hranici, pogratuloval bych mu v českém prostředí k výhře.

„Dodnes se soudí s nakladatelem, kterému vybrané peníze na náklad knih svěřil. Ukázalo se, že je v insolvenci a že bez jeho dovolení část knížek rozdistribuoval. Jedna z dalších věcí, kterou by se většina autorů zabývala jen velmi nerada.“

Něco samozřejmě stojí tisk. No, přesněji, stojí třeba 20-60 Kč na knížku. Když se knížek tiskne dost, dvacetikoruna bude blíž pravdě. Co je tedy na knížce tak drahé? Je to sazba nakladatele? Spíše ne – nakladatelství existuje spousta a mnohé z nich jsou velmi sympatické a leckdy nepříliš ziskové projekty.

Samonakladatelem

Maminka se nakonec vydala cestou samonákladu – a vydává se jí mnoho autorů. Není to rozhodně cesta pro každého. Co znám své umělecké přátele, excelové tabulky jim povětšinou nijak zvlášť nevoní a rozhodně bych jim to nevyčítal. Ti, kteří na to nervy mají, si pak musí sehnat redaktora, korektora, grafika obálky, sazeče, tiskárnu a zajistit pár drobností, jako je ISBN a doručení povinných výtisků do knihoven. Peníze na tisk řekněme někde seženete, třeba popůjčujete po rodině. Ale přichází hlavní těžkost: jak knížky prodat?

samonakladatel

V České Republice existují asi tři velcí distributoři, kteří umí knihu dostat na pulty široké sítě knihkupectví. Je to něco podobného jako s mobilními operátory – podmínky se příliš neliší. Cena za takovou službu je 50-53% z maloobchodní ceny knížky. Distributor knihu omrkne a když se mu líbí, vezme ji do komisního prodeje: neprodané knížky nakladateli vrátí.

Autor-nakladatel si touto cestou přijde na pár procent navíc, ale jeho pracovní náplň připomíná zaníceného literáta čím dál méně. Nejvíce se mu oplácejí knížky, které prodá bez distributorovy pomoci, proto s nimi jezdí po trzích, po knihovnách a jiných institucích a prodává je na svých stránkách. Jeden z mých kamarádů takto objíždí a předčítá s kufříkem, plným výtisků své knížky už několik let. To je další věc na kterou není každý autor zvědavý – předvádět se na všemožných akcích v roli baviče a obchodníka.

Crowdfunderem

crowdfunder

Digitální doba s novými komunikačními možnostmi otevřela umělcům novou cestu, známou ze serverů jako je HitHit nebo Kickstarter (sám jsem si pořádání takové sbírku s cílovou částkou vyzkoušel, když jsme vybírali na umístění pouličního piana na Kladně). Opět platí, že to není pro každého, a velmi často následuje deziluze. Můj kamarád spisovatel, potom, co opustil malé nakladatelství, ve své kampani velmi brzy zjistil, že nemá nervy ani čas na každodenní propagaci. Po tak trochu uplácaném zdárném konci před ním s vybranou částkou navíc stála znovu stejná otázka – nakladatelství, nebo samonáklad? Zvolil tu domněle snazší. Dodnes se soudí s nakladatelem, kterému vybrané peníze na náklad knih svěřil. Ukázalo se, že je v insolvenci a že bez jeho dovolení část knížek rozdistribuoval. Jedna z dalších věcí, kterou by se většina autorů zabývala jen velmi nerada. A přitom byl na začátku jen záměr napsat hezkou knížku, dostat ji ke čtenářům a mít z toho nějakou tu korunu na úživu.

Moje vize

Přesto se nemůžu ubránit pocitu, že na myšlence crowdfundingu je něco až revolučně svobodného. Ono to není jen „takové to s videem a odměnami“, ale vůbec fakt, že můžete bez podpory kolosů, jako jsou státy, banky nebo monopolní firmy, prosadit dílo, kulturu, něco, co je vidět – jen díky podpoře těch, pro které to děláte, díky podpoře publika. Nepotřebujete si publicitu kupovat, ani dělat kompromisy směrem k líbivosti díla, aby vás mohl někdo lépe prodat. Stačí, když mluvíte ke svým čtenářům jazykem, kterému rozumějí. A když vás čtenáři podpoří a řeknou si o vás mezi sebou. Takový malý svět bez institucí, říkáte si možná… a není to pro kulturu to nejzdravější?

Podobnými teoretickými úvahami jsem už před pár lety dospěl k praktickému závěru, který se teprve nyní začíná uskutečňovat: je třeba založit crowdfundingové nakladatelství.

Otevřete si na webu ještě neexistující knížku, zalíbí se vám a v podstatě si ji zakoupíte v předprodeji. CROWDPRESS – to jsme my – rukopis podrobí redakci, korektuře, navrhne jí obálku, vysadí ji, vytiskne – a tak dále. Protože to pro nás nebude první ani poslední projekt, můžeme autorovi velkou měrou pomoci s propagací, takže jeho nervy neskončí v kýblu. Z knih prodaných v kampani si vydělá autor procento násobně vyšší, než mu nabídne jakékoliv nakladatelství. Vše závisí na jednom – aby si co nejširší čtenářská komunita osvojila tenhle druh podpory – stojí to stejně jako knížka na e-shopu či v knihkupectví, kde jako konzument autory podporujete jen zlomkovou měrou.

Tuším ovšem, že komunita uvědomělých a budoucí-knihy-sdílejících čtenářů existuje zatím spíše v rovině vize (která mě fascinuje), a tak je v plánu – v závislosti na úspěšnosti kampaně – vynásobit počet koupených knížek určitým koeficientem, než půjdou do tisku. Na vlastní prodej autora, do distribuční sítě… a tak se nám kruh uzavírá.

Co mě po dvou či třech letech teoretizování dokopalo vybřednout z něj a CROWDPRESS doopravdy nastartovat, se dozvíte velmi brzy, jen co se objeví náš lakmusový papírek – kampaň na pilotní knížku. Jak se vám myšlenka CP zdá? Máte chuť se do ní nějak zapojit? A jaké jsou vaše zkušenosti s knižním trhem a crowdfundingem? Budu rád za Vaše komentáře (ať už ve fb skupině, nebo na mail).